Sunday, January 24

KENAPA BATERI HANDPHONE CEPAT ROSAK?

Bateri handphone kembung atau bengkak?
Kebiasaannya jangka hayat bateri handphone yang berkualiti tinggi ialah setahun sehingga setahun setengah. Ini bergantung kepada cara penggunaan dan penjagaan bateri tersebut. Di bawah adalah tips supaya bateri handphone tahan lebih lama.
  1. Off handphone semasa mengecas.
  2. Elakkan mengecas handphone sambil bermain game, mendengar lagu atau semasa bercakap.
  3. Jangan cas handphone terlalu lama(overcharge). Maksimum masa mengecas ialah 3 jam.
  4. Sebaik-baiknya pastikan bateri handphone sudah lemah baru cas semula.
  5. Jangan letak handphone anda di tempat panas seperti atas tv, dashboard, oven dan sebagainya.
Jaga bateri handphone anda!

3 comments:

BrokenCircuit said...

Thanks untuk info ni. Yang no 2,3 & 4 selalu saya buat.. kena taubat la lepas ni..hehe

http://brok3ncircuit.blogspot.com

Unknown said...

salam. tempat connect charger hp sy rosak. Perlu hantar kedai ke ? kalau ada cra mintak share

Unknown said...

Assalam mualaikum....talipon saya samsung J7...masalahnya baru2 ni bila saya caj talipon saya tiba-tiba jadi gelap tiada gambar, ia berfungsi bila call bolih...tapi gelap aja..? betulkah ia masalah LCD dan Touch screan? dan untuk menukar berapakah angaran cost dia? Adakah kedai Tuan disekitar KL? Saya harap Tuan dapat membantu saya dan saya harap Tuan dapat membantu memberitau saya dengan kadar segera.