Wednesday, November 4

TIPS kalau handphone masuk air


Kalau handphone anda terkena hujan ke, mandi dalam mesin basuh ke, berenang dalam air kopi ke ataupun yang paling adventure terjun dalam lubang jam**n...iskkk..Jangan risau, semua tu boleh di baiki.

1. Cepat2 keluarkan handphone dari air tersebut.
2. Yang paling penting sekali cabut bateri dari handphone. Sebabnya dalam board hp ada banyak wayar2 halus yg kita tak nampak, so putuskan arus elektrik tersebut dengan mengasingkan bateri hp.
3. Keluarkan sim card anda. Lap dengan kain lembut dan keringkan. Ini untuk mengelakkan daripada anda kehilangan nombor2 telefon anda.
4. Kemudian keringkan handphone anda. Gunakan kain lap yang menyerap air seperti tuala lembut. Lapkan sekering2nya, luar dan dalam handphone, termasuk bateri tu.
5. Biarkan seketika di bawah kipas. Kalau rasa-rasa dah kering, cubalah on kan handphone anda....Semoga tips ini boleh membantu!

Tapi sekiranya hp tu terendam di dalam air yang banyak, cepat2 ler hantar servis kat kedai hp. Kalau tak hantar servis, harapan memang tipis. Keluarkan sedikit wang untuk servis di kedai2 yang dipercayai ataupun senang2 datanglah ke kedai saya...hehehe...harapan adalah 90%, tengok nasib gak la. Apa pun sayangilah handphone anda. Sekian.


3 comments:

megat muazam said...

kedai kat mana bro?

fon saya masuk air nie.n95-8gb..
skrin dh x nmpk ape..

nk repair, tp kat taiping nie byk kedai cina jer.tau nk telan duit org jer.

ingt nk cari kedai melayu.senang nk discuss.
email saya mmsdreamz@yahoo.com

shanana said...

sory tak perasan u antar komen, apapun tima kasih krn sudi melayari blog saya. psl hp masuk air tu seelok2nya cpt2 pi servis. kedai sy kat IPOH..

syaza said...

assalam.. smalam saye mndi pntai tetibe baru perasan yg dlm poket saye ade fon.. ape yg saye nk buat?