Wednesday, December 16

Bateri Handphone



Tahukah anda bateri-bateri handphone yang dijual di pasaran mempunyai beberapa gred, iaitu dari segi kualiti ataupun ketahanan bateri tersebut? Kalau anda perhatikan pada bateri tersebut ia kelihatan sama dari segi rupa dan bentuk. Sukar untuk menentukan gred bateri tersebut. Pada umumnya bateri yang paling baik dan berkualiti mempunyai pelekat hologram. Walaubagaimanapun hologram tersebut boleh ditiru dan diciplak oleh para pembekal atau pemborong untuk meyakinkan pengguna bahawa bateri tersebut berkualiti. Biasanya gred-gred yang terdapat di pasaran adalah seperti berikut :


1. Original (Hanya boleh didapati pada handphone baru)

2. Original AP (Harga pasaran sekitar RM60-RM150)

3. Kualiti AAA/AA (Harga pasaran sekitar RM25-RM6o)

4. Kualiti A (Harga pasaran sekitar RM15-RM30)

5. Kualiti B/C (Harga pasaran sekitar RM10-RM25)


Namun kebanyakan bateri yang ada di pasaran sekarang semuanya mempunyai hologram. Yang membezakan berkualiti dengan tidak berkualiti mungkin imej pada hologram dan ada beberapa pelekat lain yang ada pada bateri tersebut. Jadi, berhati-hati ketika membeli dan bertanyalah kepada yang lebih arif. (Info di atas merujuk kepada bateri Nokia sahaja)


Hubungi saya di smartbizz4u@ymail.com untuk pertanyaan dan pembelian aksesori handphone. Harga boleh dirunding. Ataupun boleh layari www.lelong.com.my/store/smartbizz4u. Berbagai-bagai lagi aksesori yang akan di senaraikan.








No comments: