Saturday, February 13

NAK HANTAR KEDAI UNTUK REPAIR HANDPHONE

Terima kasih kepada semua pengunjung blog saya. Sebenarnya masih banyak yang perlu saya updatekan dalam blog ini. Tapi masa tidak mengizinkan. Maklumlah malam berniaga dari jam 8 malam sehingga 1 pagi. Sampai rumah pun dah lewat pagi. Siang pula menyiapkan handphone-handphone untuk diperbaiki. Awal bulan memang banyak handphone dari pelanggan untuk dibaiki. Jika masalah atau kerosakannya mudah dibaiki bolehlah disiapkan on the spot. Mana yang rumit tu saya buat di rumah kerana memerlukan suasana yang tenang tanpa gangguan. Di antara masalah yang biasa saya terima dan boleh disiapkan dalam masa perniagaan ialah kerosakan pada speaker, mikrofon, joystick untuk Nokia N73, Sony K750, slide key untuk Nokia 5610, ribbon untuk Nokia 5300, 6280, 6288, N80, N95, N95 8GB, 5610, Sony Ericsson W910 dan kerosakan pada LCD atau skrin handphone. Ada juga handphone yang masuk air saya buat di situ juga. Jika bernasib baik handphone tersebut boleh digunakan semula dan sebaliknya. Biasanya saya akan siapkan
di hadapan pelanggan kerana kebanyakan mereka tidak mahu handphone mereka ditinggalkan kepada peniaga. Pada saya memang tindakan yang bijak. Kerana ada sesetengah peniaga suka mengambil kesempatan untuk menipu. Katakanlah handphone rosak disebabkan tidak bernyala atau tidak boleh ON tiba-tiba. Sebenarnya kerosakan sebegini ada banyak kemungkinan. Ia boleh disebabkan bateri, bateri connector, suis, software, IC dan sebagainya.  Di mana masalah seperti ini ada yang mudah dan ada yang sukar dibaiki. Semua ini memerlukan kemahiran dan pengalaman. Mungkin ada sebilangan pelanggan yang tahu dan ada yang tidak tahu langsung. Maka golongan yang tidak tahu inilah yang akan menjadi mangsa peniaga yang mengambil kesempatan. Mereka akan memberi alasan bahawa board atau papan litar rosak dan tak boleh dibaiki lagi. Padahal ia masih boleh dibaik pulih. Inilah masanya mereka mengambil peluang untuk mencuri board yang dikatakan rosak tadi kepada board yang lain. Pelanggan pula terpinga-pinga dan percaya bahawa handphone mereka telah rosak dan tidak boleh diperbaiki lagi. Peniaga ini pula akan perbaharui handphone tersebut untuk dijual sebagai RECOND set. Jadi, mereka akan mendapat keuntungan yang lumayan dari situ. Selain daripada menukar board handphone banyak lagi spare part handphone yang boleh diambil dan ditukar. Contohnya seperti LCD atau skrin handphone. Ada pelanggan saya mengadu dan bertanya mengenai LCD atau skrin handphone mereka. Mereka hantar handphone ke sebuah kedai A untuk dibaiki disebabkan kerosakan pada ribbon. Sebelum hantar ke kedai tersebut gambar pada skrin handphone terang dan jelas. Tetapi setelah dipulangkan, gambar pada skrin nampak sedikit kabur dan gelap. Kemungkinan besar mereka telah menukar LCD yang original daripada handphone tersebut kepada LCD yang bukan original. Selain daripada itu, ada peniaga mengenakan caj yang terlalu mahal terhadap perkhidmatan yang mereka berikan. Pelbagai alasan mereka berikan untuk menipu . Tetapi bukan semua peniaga sebegitu ye! Sebaik-baiknya anda harus bertanya pada rakan-rakan yang berpengalaman. Tidak salah jika anda survey dahulu dan bertanya di kedai-kedai berhampiran mengenai kos yang mereka kenakan  untuk membaiki sesuatu kerosakan pada handphone. Atau anda boleh tinggalkan komen anda untuk bertanya kepada saya masalah handphone anda.

408 comments:

1 – 200 of 408   Newer›   Newest»
joegrimjow said...

hp dlu selalu di tengok2
skrg
mgkin sebab da tue
da xtengok da

xley nak lupe lgi kisah hp kene rembet kat bilik jiran depan

shanana said...

da tuwe pun leh tgk hp gak..kisah yg lalu jgn dikenang

vmart said...

jangan percaya pada sesetengah kedai tuu!!!!mart

nakatsu said...

jangan mudah percaya!!! aku dah terkena!! aku dulu pkai N70 pas2 kmera depan rosak, p la repair 1 tempat 2, kjp dia repair leh ambik, pas2 masa bulan berikutnya henfon haku 2 jatuh n kmera depan rosak n p repair kt kedai len plak, kedai 2 mntak tinggal, aku matian cakap yg aku repair dulu kejap je, dia kata skrin rosak n kena tinggal. aku pun tinggal la hati memang tak sedap!! tengok2 betol aku buka housing dia p tukar barang second hand padahal barang ori hanset aku 2 dia ambik!!! babi punya cina!! sampai aku p tolak hanset 2 tak laku!! bayangkan la!! nk wat camna nasi dah jadi bubur!!! ingat la hati2!! jangan kena cam aku serik dah!!!

shanana said...

Lebih baik tak yah tinggalkan hp ...byk risikonya, kebanyakannya mesti terkena.Ramai gak pelanggan saya mengadu pasal ni.

muhammad firdaus said...

berapa harga klu nk repair sony ericsson w705 yang masok air??

muhammad firdaus said...

http://www.myspacemoney.my/billionaire

shanana said...

Kpd muhammad firdaus,
Kalau hp masuk air cpt2 kuarkan bateri tu & antar servis kat mana2 kedai.80% bole guna balik.Tapi klu dibiarkan lebih dr 3 hari, 50-50.Biasanya hp kena air saya caj lbh krg RM25 - RM45.

adiba said...

sy pun hp tiba2 pblem, masa tgk men sms..black screen..tp masa tu pwer batery ckit..dh charge pun black screen gak..sy try wt call in & call out ok, pblem kt screen..cm ne ni ey?
bpe charge service utk pblem ni?

shanana said...

adiba,

boleh saya tahu hp jenis & model apa?

adiba said...

sony ericsson w380i

shanana said...

adiba,
biasanya tu problem skrin ataupun cable/ribbon. Kalau ribbon kos lbh krg RM50-60.Kalau Skrin rosak mahal sikit.

adiba said...

owh, cm tu..sy punya hp stil under waranty, dr OXDA..kt ipoh ada tak cawangannya?

shanana said...

kalau still under waranty baik pegi claim.

adiba said...

tp pblemnya xtau kt tmpt mana nk antar utk claim warnty..kad warnty pun xda. tp kt hp ada sticker OXDA.
buku pnduan bhs spnyol.

Unknown said...

mintak tlg..
sy gune k810,phone skrg x leh nk on..da antar kat kedai igtkn software yg problem..pastu org kedai ckp IC..tp org tuh x leh nak buat kn.
die suh antar kat lowyat..
agak2 brpe ekk cost ?
tengkiu.

shanana said...

Yasmin,

Masalah IC utk K810 mahal skit, lbh krg RM100.Tapi try la survey2 kat kedai2 lain dulu.Ataupun cuba buat sekali lg format kat kedai lain plak.Kekdg ok.Selamat mencuba!TQ.

Unknown said...

da antar kat kedai..slalunye brpe lme dorang fix prob ni ek?
da 3 ari da neh. haihh.
anyway thanx ehh; ;)

Anonymous said...

saya pakai sony ericsson satio..bru pakai 4 bln ja..sejak ahir2 ni lcd skrin selalu jammed..lain yg tekan, lain yg naik..boleh saya tahu apa masalhnya??..kalu hantar ke kedai, kna tinggal hp ka??..

azwa said...

saya pkai hp nokia n81..last saya pakai adalah masa mnaip mesagge dn tiba-tiba jd blank...ade org ckap ni ribon punya masalah..betul ke..? biasa berapa agaknya kos upah untuk baiki...?

shanana said...

azwa,
ribbon n81 mahal, lbh krg RM80-RM120

OnE said...

salam, mau tnya, format fon sony brape harga standard???

shanana said...

salam ONE,
kalau format kat saya besenye RM35 jer.tp klu kat kedai maybe RM55.Kene rajin survey kat kedai2 kot2 bole dpt murah skit.

Anonymous said...

salm ..nk tmpg tye..saye pakai hp 6280 classic..problemnye butang cursor yang kat tengah tu yg bermasalah..cursor kiri and kanan ok..tp kursor atas bawah and tengah yang dah x berfungsi..die ikot mood ..kdg2 ok..kdg xok,..ape sebenarnye masalah nye..dan brape kos..?tq..nice blog..:)

fifi said...

slm.
fon saya nokia 3110..
masa tu saje off jap..tapi bile nk on balik dh tak boleh..
dia kluar wrna putih je ps2 gelap,ps2 putih balik ada line hitam, then gelap balik..ps 2 trus off..
tapi battry penuh..
blh komen sbb apa x?
blh x suggest kan 1 kedai utk repair area setapak?takut kena tipu.tq

shanana said...

hi anonymous,
psl hp 6280 tu maybe ribbon/kabel rosak.kos repair lbh krg rm35.sory lambat reply.tq

shanana said...

hi fifi,

masalah 3110 tu nak kena check dule.mungkin skrin ataupun software atau IC. klu software kena program. apa2 pun nak kena tgk dulu. nak rekemen kedai kt setapak saya tak tau. sory!anyway tq krn visit blog saya.

khairul said...

saya pakai nokia 5800 XM..tp kekadang ia restart sndiri,blank dan ada jalur banyak kat skrin(dlm 2,3 saat)..lepas tu ok balik..dalam 1 hari,dalam 2,3 kali ia restart..adkah ini sbab software atau kena format dulu..trima kaseh...

Anonymous said...

encik shanana,

ni sy ade mslh ngan hp sy..sony k550i..die selalu saangat hang. bile call dalam 5-10 minit hp dah mengeras..bkn bile call je. kadang2 die tbe2 je hang x tentu pasal. hp ni ade 'value' tersendiri..sy beli gune duet gaji 1st..sayang nk tukar laen..kalo maseh boleh baiki sy akan baiki..sy nk hantar kt kedai..tapi xtau la kedai mane yg ok. sy tinggal kat serdang selangor..

encik boleh bgtau x ape sbnrnye masalah hp ksygn sy ni..kalo hantar baik bape caj yg stended dikenakan (nk bajet gaji) dan kedai mane yg ok utk dihantar dekat2 area sy ni..tkaseh byk2 - miss zee

zaman said...

salam kepada semua...
saya nak tanya tentang speaker samsung omnia i900 saya ni.. sekejap berbunyi sekejap tak berbunyi.. saya dan hantar kat satu kedai repair hp.. sebulan sy tinggalkan kat sana.. last2 tokei kedai call, suruh ambil balik hp tu sebab dia tak dapat repair..dia kata sparepart untuk speaker omnia i900 ni susah nak dapat.. betul ke? tuan punya blog penah repair untuk kerosakan yang macam saya alami ni tak?

Anonymous said...

salam.....aku ada sony W980.....masalahnya adalah phone tak boleh nak start......keypad berfungsi(ada lampu) tapi black screen(tak hidup langsung-mcm masa off black)....adakah ianya disebabkan firmware,EROM dead...ataupun masalah ribbon dia......phone ni jenis flip.......mail me [wrathchilde_cores@yahoo]........berapa kos untuk format,aku malas nak try omnius ke,setool lite,XS++ke...leceh buat sendiri......

shanana said...

salam,
utk hp samsung mmg susah nk buat coz takder spare part.besenye antar balik kat agen samsung.TQ

shanana said...

phone W980 tu, try format (software) dulu. klu tak bleh tukar ribbon.tq

shanana said...

salam khairul, sory lambat reply.
hp 5800 tu try format dulu klu tak leh jugak tukar skrin,tq

budak_baek^_^ said...
This comment has been removed by the author.
budak_baek^_^ said...

salam..tumpang tanya sikit..sya pakai fon nokia n95..tetibe ari selasa lepas fon saya blank..sedangkan lebih kurang 1 jam sebelum tu, saya tengok, ok je..tp boleh function well..fon masuk n fon keluar semua boleh..tp skrin blank..kawan2 saya kate mungkin masalah ribbon? ribbon n95 mahal x?macam mana nak tau kalu tauke kedai tu tukar ribbon yg original ke yg x ori?bahaye ke kalau pakai yang tak ori?time kasih..=)

budak_baek^_^ said...

salam..tumpang tanya sikit..sya pakai fon nokia n95..tetibe ari selasa lepas fon saya blank..sedangkan lebih kurang 1 jam sebelum tu, saya tengok, ok je..tp boleh function well..fon masuk n fon keluar semua boleh..tp skrin blank..kawan2 saya kate mungkin masalah ribbon? ribbon n95 mahal x?macam mana nak tau kalu tauke kedai tu tukar ribbon yg original ke yg x ori?bahaye ke kalau pakai yang tak ori?time kasih..=)

Anonymous said...

saya nak tanye brpe kos baiki lcd ngage qd?
;)

shasha said...

salam shanana...

hp akq sy ni n5300...
keypad nak kiri kanan ats bwh xfunction...
keypad merah pn xfunction...
knp & klu repair brape kene?

rjsyazwan said...

salam...

sya nk tanya...
brp kos nk tukar lcd w595 yg da pecah?

x tau la nk ckp camne rosak dia..
sampai kaler pun da takde...
(T_T)
sape suruh gi terpijak kan?
huhu...

hawa said...

kalau nak tkar skrin sony k8510i berapa ye kena?

Endie Zachary said...

Nak tnya...w705 sy key yg kat dpn xleh guna..key nombor tu ok...camne nak repair sendiri ni..klu hantar kedai brapa lak harga dia

hakiem said...

Nak tanya.. Sy pakai nokia 5610, yg slide key tu ada satu cover kecik jer, cover tu patah plak, ada sparepart tak cover tu?

kooo said...

saya guna w910i..msalah sy skrin fon sy tba2 jd kaler lain..then pas2 dya blank trus..jd kelam..tp fon still on..agak msalah apa?.kalo msalah ribbon..agk bpa tok repair ribbon tok w910i..

Unknown said...

saya pun macam tu jgk.. hp w91oi.. da blank trus pn skrin tu tapi function mcm kamera berfungsi plak.. apa masalah dia sebenar ni.. berapa kos nak baiki ni??

Unknown said...

shanana, sliding N95 aku rosak, jejas skrin. rasanye ribbon (flex cable) yg rosak..ingat nk cari spare part & self replace. biasanya yg ori brapa harganya? kt mana jual? thank..
-Syam,KL-

wan amirul mukhriz wan muhamad said...

bro,
kalau speaker call rosak, brape ringgit?
speaker fon aku rosak..kalo nak cakap, kene guna loudspeaker.
kadang2 tension gak.
enset aku w705

*Hana* said...

salam...saya nak tanya..handphone saya speaker dia rosak kot...mesti xdengar bila call...kena guna loudspeaker baru dengar...pastu bila slide..lampu slalu xkuar...then memoru card xdetect...lama2 dia cam berkelip jap time msg..pastu tiba2..kaler dia jadi serabut...cam kaler negatif tu...nape jadi camtu ek?nokia xpress music 5610

mysaga said...

saya punye hp nokia e63 tak boleh start up. just keluar cahaya kat tombol tengah dan blank screen jer..try to hard reset tp tidak menjadi (tak kuar logo nokia)...bolh saudara bagi pandangan?

Anonymous said...

Hi,
Mohon pandangan yang arif, tokeh repair hp.. HP saya, SE910i... main button (bttn hijau, merah, 4way pad) x funtion. Kenapa ya?... tetiba je macam tu...

Anonymous said...

i phone kwn sye jatuh dlm air , n then screen xbley t0uch , kal0 repair , agak2 bpe kene byr ?

Anonymous said...

assalamualaikum tuan umah...sye ade masalah dgn nokia 5800 nie... touch screen dye da x brfungsi ngan baik..contohnye bile saye tkn option,dye akan prgi ke music player. ble nk tulis msj, dye msuk inbox....sye pun x psti knape jd mcm tu...

Anonymous said...

hye,
hurm Klaw handphone SE W980 uh xbley nk tkan menu button dy ap rosak dy ek?
hurm mklaw on bley tp xbley nk msuk coz xbley tkan menu button..

Anonymous said...

hye,

nak tanye, kalau nak repair skrin hp sony xperia x10 yg crack brape ye kosnye? boleh guna waranty ke?

Lensa Chenta Photographic said...

salam...hai nk tanya, sy hp jenis sony ericsson j105i. maslah sekarang bila on cuma ada white screen jaa.. x nmpak apa2 pun..kenapa erk? tinggi x kos nk repair??

Anonymous said...

nokia c6 saya tak boleh on terus. knp yer. baru 4 bulan beli

Anonymous said...

hi..minta tolong ya..saye guna phone SE w910i and phone tu terjatuh dan off..so saye on balik..and it was ok..cuma bahagian dalam skrin dia kelihatan mcm pecah and kabur..adakah ia masalah skrin tu juge? dan agaknya berapa kosnya kalau nak tukar skrin?? Thank u! :)

jasa ekspedisi said...

mampir nich dari jAKSEL..

Anonymous said...

salam..saya ader 2 kes HP rosak..
1. ni HP Nokia 3220..xleh nak ON..dh gi satu kedai kat sg wang dia cakap leh buat tp saya tinggalkn hp datang2 batery connector bengkok n dia cakap dh xleh baiki..geramm..still leh baiki ke klu dh bengkok/patah connector tue?
2. sy ader HP Sony w705, dia speaker rosak n button tengah (sliding) dia tak fungsi..kedai kat mines nak amik rm150 tp lepas sejam baru amik..ingat nak tnggu xnak tinggal hp tue..macam mane pendapat awak n ader tak leh suggest mane2 kedai kat bangi?

Anonymous said...

tumpang tanye..hp E5 saya x boley nak on..kenape ya.baru 5 bulan pakai...tekan butang on pn x boley...

sue said...

nk tanya, sya guna vivas, yang probnya ade 2 benda....handfree nye xleh guna lepas 2 short kat speaker kadang2 kalau try guna n cabut balik nk buat call cara biasa mesti xdengar ape2 kat speaker...lagi 1 bile msj masuk vibrate nye dah xfungsi..?? balik baiki x....

sayang kat hp nie, pasal xsampai sethun lg pakai...

Anonymous said...

salam.. nk tnye.
sye pkai sony w705..
tp hari niy saye tatau ape problem dy bile screen tibe2 gelap.
mulenye saya turn to silent mode, then bile saye off, sign silent still ade. pastu saye off fon. saye on balek, screen dy jd kjap gelap kjap light balek.
bleh saye tahu ape prblem dy? tq.

Anonymous said...

Lau usb port x10 bleh baiki x coz aq punya x detect PC..brape habis ek.??

PangkalanData said...

nak tumpang tanyer..
Saye menggunakan k850i, masalahnyer ialah apabila saya menghidupkan telefon,screen menjadi gelap,walaupun keypad nyer bercahaye..
beraper yer kos untuk membaiki??

Nina Aia Public Takaful said...

semalam hp sy, bb bold 2 jatuh kt parking. masa tu hujan lebat. ade la dlm 20 mnt trsadai tu kot. ble sy angkat skrin n kepad dh msuk air..amek dan terus bukak bateri, simkad, memory card, sy keringkan n letak bwh kipas kui 2 ptg smalam. arini sy tr bukak, mula2 bleh on lepas tu xmau idup dh. cmana niii??

Anonymous said...

nak tanye..kalau scrin ada tompok hitam..tu maknenye screen/lcd rosak ker...kalau ganti yg original bape..sy pakai nokia E66...tq..

LITO said...

salam .nak tanya kalo nak tukar ribbon sony zylo berapa ye?

nazim said...

salam. nak bertanya, saya guna BB curve 8520 dan ada masalah IC selepas di bawa ke kedai untuk diperiksa..tapi kedai tu xblh nak repair sbb dia takde spare part. berapa kos yg anda kenakan untuk masalah IC tu?

Nurgirlz said...

hai.. boleh saya tanya? saya guna sony ericsson w705.. hari tu fon saya terkena air and then they charge RM80.screenya dah blur sket coz air dah masuk dlm LCD. orang tu kata lebih baik tggu bende tu kering but ambik masa 2 monthslah.. Lepas 3 weeks.. muncul satu garisan melintang warna hitam.. semakin hari semakin panjang pulak garisannya.. haruskah saya tukar LCD nya? or phone saya ada masalah lain?

Anonymous said...

saya ingin bertanya,, sekiannya handphone nokia n95, boleh star tp gelap dbahagian skrin, apa kahsebab nya,, adakah membaiki skrin nokia n95 mahal. minta tolong kepadayg pakar

Anonymous said...

nk tnye...hrge repair skrin E66 brpe?...tlg rply cpt sket ok tq..

shanana said...

kpd faizun01,

n95 biasanya problem ribbon, kena tukar ribbon baru kos RM80 je.

Anonymous said...

periuk kera

salam..

saya pkai se w960i...
masalahnyer touch screen dah mulfunction.... display ok jew cantik lagi...
so ape yg harus saya lakukan...

Unknown said...

Salam , saya pakai phone nokia xpressmusic 5800 . masalah phone nie , dia tidak boleh nak on ,
kenape erk ?

uwais said...

Assalamualaikum...

Saya ada beli hp nokia N95 8gb baru2 ni, tapi bila pakai 2-3 hari baru dapat detect masalah user lama jual hp tu..masalahnya ialah kejap ok kejap tak ok( biasanya selalu tak ok) 1. tak dapat detect simcard (di screen tulis no simcard, please inside simcard)
2. kejap off sendiri, nak guna kena tekan power on-off kat belakang
3. kerap hang (kena buka bateri nak fungsi semula..
minta pendapat apa yang aya perlu buat, hantar kedai dah dua kali, sekali kata screen masalah, tukar screen dah habis 100, format dan repair kena 30 lagi kat kedai lain..masalah tak ok juga..

Anonymous said...

Saya ada beli hp nokia N95 8gb china made tapi lcd screen dah rosak/pecah. Boleh tak dapat screen hphone ini dan berapa harga.

Prangkan®Pit said...

hai, admin...sya nk tanya, hp sony f305 lcd saya rosak, so kos utk repair brapa?? pm me@ rickyjason446@gmail.com or http://www.facebook.com/rickyj.qvp...

tq..

Anonymous said...

hai..nak tyn..saya gn hp nokia 5800..prob saya ialah bila saya nak buka or touch, dia ambil masa untuk loading open,cth : bila nak bk message,saya touch skrin then amik masa lama untuk open..knpe yer??ade mslh dgn touch screen ke??brpe kos nak baiki??

Anonymous said...

salam...sy nk tye...klau hp touch screen retak..nmpk mcm pecah je..still leh baiki x,...samsung punye...tlg bls kat arecik_89@hotmail.com erk...tq.. jawapan diperlukh segera...=)

ShaNaNa said...

kpd yg berkenaan dgn hp 5800, hp anda perlu diprogramkan semula dgn version baru.RM30 - 40 je.

ShaRLy(^_^)MiSmeSmeRize! said...

nak tanya. kalau Nokia 5800 masuk air n skrin blank,anta kedai baiki kena charge dalam brp rm eh?

pOtPEtPoTpet. said...

As salam..
shanana..im really need your help..hp sy jatoh & de crack dekat screen..dan LCD mungkin rosak...minta ssgt respond dr shanana..

hp model : N9..

Ashraf said...

Kalau tukar screen neonode n2 boleh tak?harga berapa?

Ashraf said...

berapa harga kalau nak tukar screen nokia 6680..n harga berapa?

tatii said...

salam , handphone saya nokia
X3 , skrin dia masuk air. kalau hantar kedai and minta repair agak2 kena charge berapa eh ?

Punk skunk said...

apa msalah kalo smua function ok dan boleh ON tpi screen hitam jek.. kalo nak repair brapa harga gak nya... brapa lama kalo nak repair...
(nokia n95 8gb)

Anonymous said...

nk tanye kenape hp takleh on lepas update online, hp se j105i

Anonymous said...

Haluss...sy nak tanyer bro...sy ader samsung omnia 2, promblem skang nie...sy tak bleh nak switch to online mode...bebalik dia gi airplane mode...dah hard reset pun tak nak jugak...aper problem tuh...warranty dah abis..hehehehe..tak penah jatuh...tetiba jerk...function lain tak derk masalah...

Anonymous said...

haluw... sya ada SE WT13i.. handphone ni keep restarting jek... pa masalah henpon nie... tpi masih under warranty...

Anonymous said...

braper kos untuk tukar ribbon n95?

Unknown said...

hai saya nak tnye..
phone SE saya nak ade naik garis2 hitam kt screen sbb selalu jatuh..dan smakin merebak..mcmmane nk hilangkan?kalau nk repair brpa kos dia?

umar said...

board hp saya rosak... model U1 satio... brape kos nk tukar board??

Pembayar cukai said...

xperia mini pro. screen tertanggal..gam dia xkuat..da anta warranty.tp still sama jugak..lau repair berapa?

syahafifiy said...

mne owner blog ney

lavender441 said...

Biasa kalu lcd 240 x 320 retak, repair ganti baru berapa caj tmasuk upah repair??

Anonymous said...

salam brp kos nak baiki hp sony w906i yg skrin pecah??

Anonymous said...

salam brp kos kalau nak baiki hp sony w906i?

ija said...

nak tanya..hp saya (nokia navigator)boleh on tp lampu taknyala..apa sebabnya? tq

aliff aidill said...

nak tnya, hp sy nokia C6, touch screen, msuk air,ada hrapan utk pulih blik x klu repair, sbb dh dkt 20 hr air tu tgl dlm hp.... screen xleh on,

Anonymous said...

Salam...hp sy samsung galaxy s2..terjatuh then skrin pecah teruk..tp still bole on.klau repair bape RM n kedai mane yg bole repair yer.under warranty lg..tp x tau mane nk repair...Plezzz.

Anonymous said...

Salam saya pakai hp n81 8gb ,masalah skrin berkelip kelip dan padam , kenapa ya dan berapa kos merepairnye,,?

fiT3pakar Smartphone said...

kepada semua pengguna blog ini,anda juga boleh berkongsi masalah-masalah handphone ,sama ada smart phone atau telepon biasa mmelalui fb saya : http://www.facebook.com/pages/Telekomunikasi-Azanifia/414390620706 @ emailkan terus ke muhamadfitrionlinemoney@gmail

Anonymous said...

hp htc hd7 jadi panas sangat tiba tiba macam mana ya blh repair ke

Anonymous said...

I punye w580i. dkad skrin die ada jalurjalur n kadang-kadang blank n warna bertukar tukar.. ape masalahnya n berape ringgit nak betulkan ?

zhali said...

Salam saya pakai HP Nokia N85, masalah yg sama skrin tetiba menjadi gelap, kekadang berjalur-jalur lepas tu tak ada gambar langsung, saya dah hantar untuk repair pd 2009, lepas tu tak smpi setahun, masalah yg sama repair lgi pd 2011, ini kali ke 3, masalah yg sama skrin menjadi berjalur-jalur dan gelap...apa masalahnya dan berapa kos untuk repair...

حاني رملي said...

salam. saya guna henfon SE zylo W20. Tiba2 tadi jatuh, lepas tu orang cal terus tak dengar..bila loud speaker baru dengar.Lagi satu keypad dia yang slide belah atas punya dah taleh nak fungsi, dah tekan sampai saket jari..lastly saya off, x boleh on terus sebab butang keypad yang untuk on henfon tu tak fungsi..grr! geram betol..berapa harga klw nak repair untuk dua2 tu..plez inform..

Anonymous said...

Salam...tel sy bb bopd masuk air tp lpas tu mcm x btol dh skrang...beteri mcm ade xde..pastu mcm x btol...boleh sy thu kedai kt mna

Anonymous said...

salam nak taye..hp sy ade masalah la..xtau pe problem die..yg pasti sy da cas berjam2 tetap bateri xpenuh..kong lg ade la..so ingat bateri rosak..sy beli la yg bru..da gune bateri baru tetap gak alami masalah yg same..cas2 xpenuh huhu sampai la bateri baru 2 kong..skrg xleh nak on da hp 2 huhu

Anonymous said...

nokia 3230.masalah nya pada screen jd putih tak ada timbul nokia pada sreen padahal hari tu dah jdi dah tukar screen,dan conecter..ok lah tiba2 baru2 nie jdi balik..aap kah sebab jdi gitu pullak tolong bagi pandagan en,adakah ribbon nya pulak.sekain teirmakasih.

Anonymous said...

salam, sy pkai henset experis x10.
semalam dgn xsengaja henset tu terjatuh. so, dy xbley on plak. kalau nk on kna masuk charger bru bley on. agak2 brapa eh kalo nk repair??

pastu, hari tu sy tnya kt kedai, kalau nk trade-in xperia x10 brapa. dy ckap rm200 je. mmg dpat harga tu ke?? bapak murah. hehe..

Unknown said...

askum...saya nak tanya,telefon saya ade masalah...masalahnye,telepon tu kalu di slige terus jadi hitam,lpastu kadang2 button merah untuk off tu tak berfungsi...bleh tahu knapa??...adakah masalah ribbon,saya pakai tepon sony ericsson zylo w20...harap jawab dngan segera..!!!

Unknown said...

saya nak tnya...saya pakai tepon sony ericsson zylo w20,telepon saya ade masalah,skrinnya jadi hitam apabila saya slige tepon tu,lepastu,kadang2 button merah untuk off tepon tu,tak berfungsi...adakah masalah ribbon???....brapa harga dekat kedai awak???...kat mana kedai awak???...harap dijawab dngan segera!!!!!....

Anonymous said...

sy nye hp(x3) msuk air.keypad bleh guna tp touch screen x function..huhu.berapa erk agak2 kos tuk baiki?

ilusi suatu bayangan said...

salam..sya nak tnya lh loudspeaker tuk nfn WT17i nie kat mana erk,puas dh saya cari nak tepon pun susah,loudspeaker nfn nie on..nak bg off xjumpa plk..

Anonymous said...

salam bro, sy pkai bb bold4 9900. yg xboleh on atas sbab mslh 'ic' dia. biasa nye brapa cas yg di kenakn untuk mmbaiki mslh tu. sy dh pkai lama n warranty dh xada.

Anonymous said...

bro sy din yg comment pasal bb bold4 9900 tu tadi ye. harap2 bro dpt reply balik.

Unknown said...

saya pakai handphone sony ericsson mix walkman wt13i...handphone saya tak boleh bukak mesej dengan contact..apa masalah handphon saya?bila tanya kedai masalah software kena format..betul ke kena format atau ada masalah lain?

Unknown said...

saya pakai handphone sony ericsson mix walkman wt13i...handphone saya tak boleh bukak mesej dengan contact..apa masalah handphon saya?bila tanya kedai masalah software kena format..betul ke kena format atau ada masalah lain?

Anonymous said...

salam,sy nak tanya,phone galaxy sy jatuh dalam air,lpas tu sy yang cemas ni terus on dan cas,tapi tak leh nak on..lpas 3 hari letak dlm beras dan tak leh on juga sy hantar samsung centre dan katanya Motherboard rosak dan tukar harga rm450...ada cara lain utk jimatkan kos?mohon bantuan...TQ

jan said...

Salam,

Kedai ni bkak lg tak? nak tanye la. Kawan saye pakai handphone Samsung I8350 Omnia W . aritu termasuk air, pastu angkat cepat2. Still bole on, gambar kuar cantik lagi tapi touchscreen da tak function. dia hantar kedai repair samsung kat one utama, kena caj hampir rm700. bole beli henfon baru je. tapi sayang henfon ni. pakai x smpai 4 bulan pon. selalu bnda camni, kena caj berape yek?

SHARIFF AR-RIFQI said...

salam..hp saya kaburlah..mcmane ek ape masalahnyer..sy dh adjuz bright ttp kabur..model E72..xde mood pk pasal hp nie..

Anonymous said...

salam sejahtera admin,hp nokia e5 saya black screen,setelah ank saya pegang kejap skali ambik dah blackscreen terus tak nampak apa2,bila dial my num..bole masuk line dan berdering jugak,bingung apa mslhnye ya?adakah light dah rosak?how to fix it,bole tak bg advice ckit mana tau bole fix this matter on myown?

Anonymous said...

salam 1 malaysia....
sy guna nokia n95...
nak tanya skit....phone sy nih...
signal coverage die x kuat laa....
even kat tempat yang boleh dapat full coverage pun phone sy nih bleh detect 1 @ 2 bar jer.....
kenapa ye?

12hazrat said...

assalammualaikum ada 5800 yg rosak x nk jual saia nk beli yg motherboard rosak punya handphone sahaja

12hazrat said...

mcj me k 0174652265

RABIATUL ADAWIYAH said...

salam...hp saya sony e xperia mini, dulu kalo amik gmba gne phone ni ok je..skang da x ok, kalo transfer ke laptop gmba jadi blurr...ape masalah ? ade kaitan ngan scratch kt lens kamera ke?

Anonymous said...

Assalamualaikum

CikMerah said...

assalamualaikum.. sy nak tnya ttg fon android tablet sy.tiba2 skrin ada garis2 warna warni. langsung tak boleh pakai. apa masalah ye.? hrp blh membantu. contact me k.. 0199614764

Anonymous said...

saya nak tanya berapa harga kalau baiki hp speaker rosak..nokia e5..tq

Unknown said...

Salam..sy pakai HTC desire A8181. Saya charge hp semalaman (tertidur and terlupa nak cabut after fully charge). Esok paginya, saya dapati hp tak boleh on, and bateri panas and LED tak bernyala kalau connect dengan charger. Problem pada bateri or mini usb port or board? And brp anggaran kos repair?

Anonymous said...

Saya nak tanya.saya pkai hp sony xperia j..masalahnya lcd skrin retak +loud speaker x bfungsi + masok air..hp still warranty tp rosak camni x blh claim warranty..bpe kos nk repair?

Anonymous said...

Saya nak tanya, saya guna handphone nokia, ada masalah speaker...org call saya tak dapat dengar..berapa kos repair yea

Anonymous said...

kalau nak tukar screen htc one x, agak2 brp kat low yat?

Anonymous said...

salam..nk tnye...klo note 1 tmpt charge rosak klo betulkan kne berape ye???

Anonymous said...

Hai,sya nak tanya pasal nokia e72 knp ya msh ada simbol call n msj tidak hilang walaupun msj n call tu sya dah tgk (dah buka).

Unknown said...

Salam..saya ada 3 soalan nk tanya..
1. Knp satio saya boleh charge dan ada lampu merah menyala tapi tak boleh on langsung?
2. Ape masalah pada samsung galaxy S3 saya charge tapi lambat sangat penuh?lebih dari 8 jam baru penuh..
3. kalau nk hantar repair kat saudara mcmane?

Anonymous said...

salam.
nak tanya,kalau tempat connector charger tu mcm rosak,kalau repair berapa rm?
tak pasti la kenapa rosak, bila nak connect charger je,mesti kena tekan kuat2 baru charging.

Anonymous said...

saya nak tnyya kenapa fon saya bila org call saya ...saya boleh dgr suara dia..tp dia x dgr suara saya...kenP ye...berapa rm??? kalu biakinya..

Anonymous said...

hai..saya nk tnya skit ne..sy guna hp nokia c2-c3 (slide&touchscreen).1 hari sy on hp sy tu tpi tk dpt plak..sy dh on,kluar chya putih blm smpt kluar prktaan nokia,dh mati plak..kdng2 hp sy tekan screen hp sy,tk gerak lngsung..agak2 nya,mcmna nk baiki ya?sy tkut klau sy hntr kat kdai kena t'pu pla

Anonymous said...

rsa2 nya harganya brapa klau hntr kat kdai?

serikandi_asrar 94 said...

Salam... Nak tnye klu lcd tok nokia xpress music pecah, kos nak baiki die bape ek?? Tq

soul_city said...

leh tlg selesaikan masalah nie x..
hp xperia 8::
masalahnye hp xleh nak on dan usb xdetect kt chager atau kt lappy..dan satu lampu pon xkua..agak2 sofware rosak kew??n hp nie boleh diperbaiki lg atau tdk..

Suemya said...
This comment has been removed by the author.
Suemya said...

boleh saya tahu, kalau hdphone experia ray xbley on, tp mnyala n masih bley touch... apa kroskn yg mngkn hdphone sy alami?? brapa anggaran kos, jika repair??

Unknown said...

Maaf nk tanye skt...sy gne galaxy note N7000.few weeks back...sy xleh call out.call in ok je...sms ok internet pn ok.ape probnye ye?

Anonymous said...

harga nk btl kan screen c3 agk brapa ehh?dlu dh btol kan..tapi x smpai sbulan screen rosak ttba...charge yg btl kan dlu 150..

Anonymous said...

kalo nk reply bley msej kt 0123793954...thank you

Niko niki said...

Salam....hp sy tibe2 je x nmpk skrin....mule2 xde be3...ble sy charge lgsg x kuar pape....tp ble su col pkai no lain dpt.,,cume x nmpk skrin...nape ye????i phone 3

Rezerni said...

boleh saya tahu kenapa hp samsung note 1 tetiba skrin gelap...tak sempat nak mesej,nak tekan apa2 dia gelap balik..lepas tu saya perasan ada lambang bulat..boleh saya tahu sebab apa ya. tk

Unknown said...

salam nk tye kan lau sony k770i reper button bpe ekk????

Anonymous said...

kalau notification kluar mesej usb storage blank..btolkahkna tukar board??

Z@NN@ Ahm@d said...

Salam...nk tanye kdai kt maner erk?nk tnye klau fon samsung glaxy s advance bape cas klau masuk air?ader hrapan lg x?

Anonymous said...

Salam saya nak tanya berapa kos tukar skrin samsung s2. Skrin retak,terjatuh

Anonymous said...

Salam, saya nak tanya. saya pakai android note ii. terjatuh then cracked. tapi hp boleh guna, boleh jawab call everything. masalahnya skrin dia je pecah dalam. macam mana ek? agak2 berpa?

Anonymous said...

boleh repair ke bateri hp samsung note ii korean clone tak boleh charge??

Anonymous said...

hye...salam.....
nak tnye...kalau hp jatuh then screen pecah...LCD....hp nie samsung galaxy S plus....tp still noleh touch....bpe ye cost utk tukar screen lua nie....??

Unknown said...

sy guna hp samsung galaxy note gt n7000 dah custom upgrade dan dah root. baru2 hp sy tiba2 hang dan tak boleh nak on...dah try hantar 2-3 kedai diaorg memang tak boleh nak buat...rasa2 saudara boleh repair ke. selepas sy cari kat web kemungkinan kerosakan JTAG Brick Repair .zzolat@yahoo.com ini email sy klau saudara dapat membantu

Anonymous said...

salam bang.... start button xperia r800i hanya berkelip2 sahaja bila dicaj.. Lcd pulak problem tak nampak.. Apakah tanda kelip2 tu?

Anonymous said...

salam sy nk tny..fon sony xperia L sy bru beli tp harituu tkene air.bile dh bukak bagy kering..dh boleyy berfungsi cm biase . cume baru2 nii fon nii ada problem . incoming call dh xdewk bunyi.kene bukak loud speaker bru leyy dgr . lps tuu sy anta laa kedaii suh org kedai tuu check .org tuu ckp IC terbakar .tp lepas check mse dh blik tuu fon xleyy nk on .just ad cahaya dgn vibrate . cume display sume dh xnmpk .then sy g laa blik kdai tuu .bile org tuu check blik dye leyy ckp mybe file system problem n kalo repair kene caj 150 . esoknye sy try tnye kt kedaii laen . org tuu ckp IC xde terbakar pon .still elok cm biase .rse mcm kene tipu . nii dye nk check tgk pe problem . kalo board rosk dye mmg dh xleyy tlg hmm ..nk buatt cmne fon tuu yee ?rse2 mmg board dh rosk ke ?ke problem laen ?

triple nur interprise said...

Salam..saya nak tanyer
Boleh repair samsung galaxy tab 2 10.1 x? Xboleh nk detect sim..

Unknown said...

hi charger connecter hp Samsung sy rosak.Brape kos untuk repair?TQ

Unknown said...

HI CHARGER CONNECTOR HP SAMSUNG SY ROSAK.BRAPE KOS UTK REPAIR?TQ

Anonymous said...

SAYA PENGUNNA SAMSUNG S2,PHONE SAYA MENGALAMI MASALAH BATERI.BATERI TIDAK DICAJ.KEMUNGKINAN PORT CHARGER ROSAK.BERAPA KADAR BAIK PULIH PORT CHARGER?

amirahayub said...

Salam, nak tanye kedai kat mana ? Area mane ? klau bole nak anta phone rosak kat sane..

Anonymous said...

Salam nk tnye klau hp nokia c7 rosak tmpt ltk sim card brape harge ye klau repair?

Thank you..

sibieha said...

Assallamualikum...kemungkinan hand set saya model samsung galaxy y nie terkena virus jika demikian berapa caj yang akan dikenakan kalau nak remove @ clean virus dr hp saya nie...terima kasih

sibieha said...
This comment has been removed by the author.
danial said...

A'skum, nk tanya sket, sy nk beli samsung i900 omnia, untuk kegunaan org tua sy, berbaloi x kalau sy beli? Thanks

Anonymous said...

As salam.. saya guna hp samsung s3 mini, smlm sy try charge fon guna usb kwn. tp xdpt then sy trus cabut n bau thmpt cucuk cas kat fon dah berbau hangit n sy try lg charge guna my ori charger dah xboleh... skrg nie my fon xleh nak cas... help me pls.. boleh dibaiki x?

Story Yana said...

.Hi kamu tau x macm mana nak betulkan kamera belakng hefon??

honey said...

Salam, saya hantar repair toch screen, balik rumah kamera depan rosak & cover speaker dia lupa pasang...togel je..bila pi balik kedai tu, dia kata hp saya mmg rosak sbb jatuh..pala otak dia jatuh..hp baru beli..bila marah derang baru ngaku yg dia terusik kamera tu..minta repair suruh bayar lak..sengal tul..masuk harini dah 4 hari ulang alik kedai sama tp tak selesai gak..saya taknak bayar..pernah tinggal hp tu 2 hari kat kedai tu konon nak baiki..last2 kata takde stok spare part..kena tunggu 2-3 minggu dia call..bawak balik hp masuk sim kad tgk2 mobile network disable..takleh call langsung..hangin satu badan. Balik rumah terus wat report & aduan ke NCCC..bengang betul..tengoklah apa tindakannya nanti.

honey said...

cover speaker yang dia lupa pasang tu sesenang hati je kata dah terbuang..pastu bila kita minta dia cari & pasang gak boleh dia modified ntah mana2nye grille cover, gunting pastu sumbat2 ngan pisau kat speaker depan tu...geramnya! habis calar balar!

Unknown said...

sony ericson vivaz sye rosak.tp sye x tau ape yg rosak.kalau sye nak hantar repair.kedai kt mne eh???seboleh2 nye.reply kt email sye.lhmuhd@gmail.com ...mohon bantuan sesangat

Unknown said...

tolong bls secepat mungkin sbb sye nak baiki ia secepat mungkin.
lhmuhd@gmail.com .ni email sye jikalau abg bleh tolong :(

Unknown said...

Assalamualaikum..
Kos format handphone samsung s2 berape erk?

kojan_rock said...

kenapa handphone saya samsung note n7000 cameranya xleh guna. unkwon error callback?brpe kos baiki??

Anonymous said...

adakah handphone yang dimasuki air laut boleh dibaiki

Anonymous said...

N7000 tak boleh on apa punca nya ya...dah tukar battry baru...masi juga tak boleh on...dan tak boleh caj...klu repair berapa ye? Email saya ke pge910@gmail.com

Anonymous said...

Assalam saudara..
Hp s4 sy jatuh skrin pecah dan gelap..tp msih blh trime call n sms cume skrin gelap jd xdpt jawab n baca..huhu sedihnye rse nk nangis je..baru je beli..blh diperbaiki ke?berapa ye kos die?blh saudara tlg sy addeenulkhalis@yahoo.com

Unknown said...

hai saya pengguna handphone xperia z, sy punya hp masuk air dan x boleh on cuma bagi signal vibrate apabila saya cuma charges. kalau hantar untuk rpair agaknya berapa charges nyer ye dan berapa pula kos nya

Unknown said...

nk tnya ni..saya guna Sony Xperia L.. screen saya retak..saya nk tahu juga harga nk repair screen tu?? :)

mfm said...

saya pengguna LG G2 ,masalah saya fon stuck di logo LG selepas wipe n format sys ,try button power vol up down masih tak dpt recovery mode .bole buat? brapa harga ?

Anonymous said...

Hai..

Best Blog ni..banyak info..nak tanyalah kalau ribbon sony ericsson mini pro berapa ek harga skrg?dan kalau kita tinggal handset dan handset tu ori..mcm mn kt nak tahu kedai da tukarkan brg dlm dengan brg second ke..tq..

ISOMETRIC PHOTOGRAPHY said...

phone saya samsung note 2 clone ada masalah ngan screen...
blh perbaiki x??

shila said...

salam, saya nak tanya kalau phone android motherbroad dia problem agak2 kalau repair berapa ya? sebab phone tu terjatuh dan terus padam..

wafi said...

Salam...nak tanya mcmmana warna loga bateri note 3 bleh btukar warna putih...selalu warna hijau...sebab kemarin member ada godek2.tiba2 dah btukar warna..bleh sye tahu mcm mana nk betul kepada asal.

Anonymous said...

salam nk tnya berapa kos untuk repair skrin hp samsung s4 yg retak??

di mana sy boleh dpt kos yg murah ckit.. sb klu ikutkn service cntre dia hrga repair tu dlm rm 600- rm 680.. agak mahal bagi sy,,,,


tolong... mohon bantuan dan pencerahan....

Anonymous said...

Salam... nak tanya hp nokia 5800xm, kalau on cuma setakat menyala lampu dan keluar perkataan NOKIA sahaja lps tu padam, apa masalahnya? dan agak-agak berapa kos repair? atau boleh di reset sendiri...TQ

Unknown said...

Salam... BB Bold 2 sy terjatuh dan terus mengalami kerosakan skrin lcd dan hanya terpapar waarna putih sahaja. apa kerosakan BB sy dan berapa kos untuk repair fon tersebut ?

cik must said...

salam!
saya guna phone samsung galaxy w! saya na tanya kenapa phone saya x ley charger kalau cucuk, nanti die bunyi 'beep' tu banyak kali. die charge 1 saat pastu off 1 saat.saya dha guna mcm2 charger tpi tetap sama? mohon bantuan

Anonymous said...

salam..ade contact no tak..fon sy bru jatuh dlm lubang jamban..ole on lg tp kt skrin gelap jer..huwaaaa..sy pkai samsung S3

SECRECT said...

kak . saya guna ninetology insight . Dia punya button on and off tu longgar . kemudian pada keesokan hari button tu tidak bokeh ditekan lagi . Mohon bantu :/

AcapXasyraF said...

Nk tanya....fix xperia Z skrin retak...brape harganye erk??

T01N B0B 1Z-ON3 SUEB said...

tumpang tanya, kalaw blackberry torch bila slide kdg2 xnyala apa masalahnye n brapa kos repair dya

Unknown said...

Nan tnya klu blackberry bold 4 xleh on.. langsung xleh on.. camne ek?

yatie said...

salam, sye nak tanya ckit.... knp bila on hanset dia x kluar ape2...tpi lampu menyala... sony hazel

dimacell said...

salam persahabatan. sye nak tanya sikit ade ke peluang krje mekanik all HP. sye dri indonesia kalau ade call sye di +6282360318088 atau email saya dimacellgsm@yahoo.co.id atau blackberry pin 27DE7B72 nama sye ali.

Anonymous said...

salam..nk tanye,klo lampu lcd telefon malap2 berkelip22 sbb ape eh??mcm mne nk baiki??nokia e65

Unknown said...

Hello Assalamualaikum..tumpang tanya agak agak kalau baiki port charger samsung berapa?

Unknown said...

salam incik

saje nak tanya, saya de telefon nih.
member bagi sebab dah masuk air, model ZTE. handphone tu leh ON tapi skrin dia gelap. den kena suluh lak ngan torchlight baru nampak butiran kat skrin. ada la 2 hari tu dia OK..smptla surf in berfb and so on
agak2 boleh ke direpair tu incik dan berapa kos nya?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 408   Newer› Newest»